Digitaal
Cultuureducatie is vaak fysiek. Maar nu het iedereen steeds meer digitaal wordt, kan digitaal ook voor cultuureducatie een belangrijke rol spelen. In de coronacrisis wordt er noodgedwongen geëxperimenteerd met digitale middelen. Ook al is de aanleiding minder prettig, het is wel een goede gelegenheid om te kijken welke vormen van digitale cultuureducatie passen bij jouw instelling. Een mengvorm van fysiek en digitaal, in het onderwijs ook wel blended learning genoemd, is ideaal. Ik ga op zoek naar de ideale combinatie van fysiek en digitaal, zodat beiden elkaar versterken.
Ik maak digitale lessen en lespakketten die kunnen dienen om schoolkinderen alvast kennis te laten maken met je materiaal, waarna ze gericht fysiek een instelling bezoeken of een opdracht uitvoeren. Ook maak ik educatieve tours waarmee interactief met foto en film informatie over objecten of de omgeving kan worden overgedragen. Zeker in tijden van corona zijn digitale middelen die worden ingezet voor tours buiten een goede manier om zowel kinderen als volwassenen kennis te laten maken met kunst, cultuur en erfgoedmateriaal.
- IVAK, schrijven van digitale leeromgeving betreffende het cultureel erfgoed van Fivelingo, met daarop de regionale geschiedenis verdeeld over alle tijdvakken: website Fivelsgoud (2009);
- Basisscholen van de gemeenten de Marne en Winsum, De platenkoffer van Ede, digitaal lespakket voor groep 7-8 over Ede Staal en de Groninger cultuur, taal en muziek (2017); met workshops en creatieve lessen. Zie ook: Een lesje in Ede Staal – RTV Noord
- Educatieve tour met de mobiel in Delfzijl: Delfspel voor project Vestingstad Delfzijl. I.s.m Spacetimelayers, Muzeeaquarium Delfzijl en basisschool ’t Zigt (2020))
- Stichting ter behoud bibliotheek de Marne, tekst en concept van film Waatersvloed 1717 (2017); i.s.m. Sarah Stiles, mede mogelijk gemaakt door Gemeente De Marne, Loket Leefbaarheid, Provincie Groningen.
- Samenstelling website van de Kunstraad Groningen i.s.m. grafisch ontwerper Bas Kelly
Zie ook bij werkwijze